استانداردهاي اعتبار بخشي و شاخص هاي تصميم گيري
تعهد به آموزش مداوم
رهبري اجرايي آموزش مداوم
برنامه ريزي
برنامه ريزي آموزشي - بررسي نياز
برنامه ريزي آموزشي - اهداف آموزشي
برنامه ريزي آموزشي - ارزشيابي
ارزيابي سالانه آموزش مداوم بصورت كلان
هماهنگي ميان كميته اموزش مداوم با گروهها ، بخش ها و سازمان هاي خارج از مركز
شيوه هاي آموزشي
مستندات مربوط به حضور / شركت در برنامه
منابع و تسهيلات آموزشي سازمان
اطلاع رساني
استانداردهاي حمايت مالي
ديگر انتظارات از مراكز معتبر
براي هراستاندارد شاخصهايي تعريف شده كه معين مي كند برگزار كننده در هر استاندارد از چه وضعيتي برخوردار است.
استانداردهاي ضروري كه با حرف Eمشخص شده اند استانداردهايي هستند كه عدم رعايت حتي در يك مورد منجر به رد صلاحيت مي شود. استانداردهاي غير ضروري ، مواردي هستند كه بهتر است رعايت شوند وبا حرف NEمشخص شده اند.
تعهد به آموزش مداوم
استاندارد1: بيان رسالت (E)
مراكز آموزش مداوم بايد رسالت خود را از آموزش مداوم بطور مكتوب ارائه دهند بطوريكه در آن هدف از آموزش مداوم ، حيطه موضوعات ، گروه هدف ، نوع فعاليت ونتايج مورد انتظار درج شده ومورد تاييد بالاترين ركن آن سازمان قرار گرفته باشد. در موردمراكزي كه باهمكاري ساير سازمان هانيز فعاليت آموزش مداوم دارند لازم است نحوه همكاري در بيان رسالت مركز بطور روشن ذكر شود.
سطح يك فاقد بيان رسالت است.
سطح دو بيان رسالت داردولي فاقد يك يا چندمبحث اصلي است.
سطح سه بيان رسالت شامل كليه مباحث اصلي است.
سطح چهار بيان رسالت شامل كليه مباحث اصلي است. بعلاوه بر ارزيابي نتايج تاكيدقوي شده است.
استاندارد 2: حمايت اداري و اجرايي (E)
مراكز آموزش مداوم بايد از يك چارت سازماني برخوردار باشند تا امكان تامين منابع جهت حمايت از رسالت مركز فراهم شود.بطوريكه استخدام تمام وقت يا نيمه وقت پرسنل آموزش مداوم خصوصا" مديريت آموزش مداوم در آن كاملا" مشخص شده است.
سطح يك واحد آموزش مداوم چارت سازماني ندارد.
سطح دو واحد آموزش مداوم چارت سازماني مستقل ندارد.
سطح سه واحد آموزش مداوم چارت سازماني مستقل داردولي تمام رديف ها توسط نيروهاي شاغل در آن واحد اشغال نشده است.
سطح چهار واحد آموزش مداوم چارت سازماني مستقل داردكه بطوركامل توسط نيروهاي شاغل در آن واحد اشغال شده و پيش بيني توسعه چارت نيز شده است.
استاندارد 3 : بودجه مستقل (E)
بايد بودجه مناسب براي تحقق رسالت آموزش مداوم وجود داشته باشد. لذا جهت تسهيل در برنامه ريزي ذكر منابع عمده درآمد وموارد هزينه ضروري است.
سطح يك آموزش مداوم بودجه مستقل ندارد.
سطح دو آموزش مداوم بودجه مستقل دارد امابراي تحقق رسالت كافي نيست.
سطح سه آموزش مداوم بودجه مستقل داشته و براي تحقق رسالت كافي است.
سطح چهار علاوه بر داشتن بودجه مستقل كه براي تحقق رسالت كفايت مي كند بودجه اي براي توسعه وارتقاء آموزش مداوم هزينه مي شود.
رهبري اجرايي آموزش مداوم
استاندارد4: مديريت (E)
مديريت آموزش مداوم پزشكي بعهده فرد مطلع در آموزش مداوم است. كسي كه حداقل سه سال در برنامه ريزي ، اجراوارزشيابي آموزش مداوم جامعه پزشكي سابقه داشته ودوره هاي مرتبط با آموزش مداوم را گذرانده باشد.
سطح يك مديريت آموزش مداوم با كارشناس مسئول است
سطح دو مديريت آموزش مداوم با دبير شوراي برنامه ريزي استان يا دبير آموزش مداوم است.
سطح سه مديريت آموزش مداوم بعهده مدير مستقل است.
سطح چهار مديريت آموزش مداوم بعهده مدير مستقل بوده وايشان عضو بالاترين مراجع تصميم گيري
آموزش مداوم در سطح استان يا كشور مي باشد.
استاندارد 5: كميته آموزش مداوم (E)
مركز آموزش مداوم بايد يك كميته آموزش مداوم منطبق با رسالت و تشكيلات خود با ضوابط معين ومشخص تعريف نمايد. تمام حوزه هاي مهم سازمان عضوي در اين كميته دارند تا نیازهای آموزشي تمامي گروههاي هدف به كميته آورده شود.
سطح يك استاندارد 5 رعايت نمي شود.
سطح دو استاندارد 5 رعايت مي شود.
استاندارد 6: اعضاء كميته آموزش مداوم (E)
اعضاء كميته آموزش مداوم مي بايست از حداقل 5 سال سابقه فعاليت آموزشي و پژوهشي يا3 سال در آموزش مداوم برخوردار بوده ويا دوره هاي آموزشي مرتبط را گذرانده باشند . پيشنهاد مي شود دوره خدمت اعضاء كميته متغير باشد تا كميته عليرغم گرفتن نيروهاي جديد همواره از اعضاء با تجربه برخوردار باشد.لذا حداكثر يك سوم اعضاء سالانه تغيير كند.
سطح يك هيچيك از اعضاء كميته از شرايط مندرج در استاندارد برخوردار نيست.
سطح دو كمتر از نيمي از اعضاء كميته از شرايط مندرج در استاندارد برخوردار هستند.
سطح سه بيش از نيمي از اعضاء كميته از شرايط مندرج در استاندارد برخوردارهستند.
سطح چهار تمامي اعضاء كميته از شرايط مندرج در استاندارد برخوردار هستند.
استاندارد 7: تشكيل جلسات كميته (E)
جلسات كميته آموزش مداوم بايد با برنامه معين و حداقل 12 جلسه در سال براي پاسخ به نيازهاي آموزش مداوم گروههاي تحت پوشش برگزار شود. لازم است صورت جلسه جلسات بصورت دقيق و كامل تنظيم شود.
سطح يك استاندارد 7 رعايت نمي شود.
سطح دو استاندارد 7 رعايت مي شود.
برنامه ريزي
استاندارد 8: برنامه ريزي دراز مدت (E)
كميته آموزش مداوم بايد با توجه به نيازهاي آموزشي سازمان ،منطقه يا گروههاي تحت پوشش تقويم سالانه دوره هاي آموزشي را تهيه نمايد. اگرجه هدف برنامه ريزي دراز مدت آموزش مداوم است اماامكان طرح موضوعات و عناوين پيشنهادي نيز در كميته وجود خواهد داشت.
سطح يك فرايند برنامه ريزي مشخص نيست.
سطح دو فرايند برنامه ريزي همواره مورد استفاده قرار نمي گيردو يا بدون ارتباط با نيازهاي آموزشي شناسائي شده است.
سطح سه فرايند برنامه ريزي همواره مورد استفاده قرار مي گيردبطوريكه نيازهاي آموزشي شناسائي شده را پوشش مي دهد.
سطح چهار فرايند برنامه ريزي خلاق و نوآورمورد استفاده قرار گرفته همراه با مستنداتي كه حاكي از
پوشش نيازهاي آموزشي شناسايي شده است.
استاندارد 9: جزئيات جلسات كميته آموزش مداوم (E)
کمیته آموزش مداوم بايد جزئيات تمام جلسات برنامه ريزي شده كميته را كه متشكل از موارد زير است ثبت كند.
1- نيازهاي آموزشي شناسائي شده بر اساس مدارك و مستندات و موارد درخواستي شركت كنندگان
2- موضوعات انتخاب شده بر اساس نيازها
3- هدف از اجراي برنامه و نحوه ارزيابي ميزان دستيابي به اهداف تعيين شده
4- اعضاء هيئت علمي كه در اين مرحله انتخاب شده اند
5- نتايج ارزشيابي فعاليت هاي قبلي بمنظور تعيين ميزان دستيابي به اهداف آموزشي و ارزشيابي فعاليت هاي مدرسين
سطح يك استاندارد 9 رعايت نشده.
سطح دو استاندارد9 رعايت شده است.
استاندارد 10: دستيابي به نتايج كيفي آموزش مداوم (E)
كميته آموزش مداوم كيفيت آموزش مداوم را بطور منظم بررسي كرده ونتايج را در برنامه ريزي آموزشي بكار برد.
سطح يك استاندارد 10 رعايت نمي شود.
سطح دو استاندارد10 رعايت ممي شود.
برنامه ريزي آموزشي ـ بررسي نياز
استاندارد11: روند بررسي نياز (E)
مراكز آموزش مداوم بايد اطلاعات بدست آمده از بررسي نياز را در طراحي فعاليت هاي آموزش مداوم بكار برند. شايسته است ازتمامي انواع نياز در طراحي برنامه ها استفاده شود:
نياز احساس شده (expressed need): نيازي كه توسط فراگيران احساس مي شود.
نياز فرض شده presumed need)): نيازي كه توسط سياست گذاران ومتخصصين اعلام مي شود.
نياز اثبات شده (demonstrated need) : نيازي كه توسط مطالعات كمي وكيفي شناسايي شده است .
سطح يك از نيازسنجي استفاده نمي كند.
سطح دو ازداده هاي نيازسنجي به طور دائم استفاده نميشود،يا تنها به نظر سنجي اكتفا مي كند.
سطح سه ازداده هاي نيازسنجي به طور دائم استفاده مي شود.يا علاوه برنظر سنجي از منابع ديگر نيز استفاده مي كند.
سطح چهار داده هاي نيازسنجي به طور دائم و از چندين منبع دربرنامه ريزي مورد استفاده قرار مي گيرد. همچنين
مدارك ومستندات در دسترس مي باشد.
برنامه ريزي آموزشي ـ اهداف آموزشي
استاندارد 12: تدوين اهداف آموزشي (E)
شايسته است كميته آموزش مداوم متناسب با وسعت وپيچيدگي سازمان ، هريك از بخش ها، اهداف آموزشي هر فعاليت و يا هر موضوع آموزشي را در قالب افعال قابل اندازه گيري تنظيم كنند تا امكان اندازه گيري نتايج مورد انتظار از ميزان دانش يا مهارت كسب شده در پايان برنامه عملي گردد.
سطح يك استاندارد 12 رعايت نمي شود.
سطح دو استاندارد12 رعايت مي شود.
استاندارد 13: ارائه اهداف آموزشي به اعضاء هيئت علمي (E)
كميته آموزش مداوم مي بايد اهداف آموزشي هر فعاليت را بطور شفاهي وكتبي به اعضاء هيئت علمي (احتمالا" در برنامه همكاري خواهند داشت )ارائه دهد تا اطمينان حاصل شود اين اعضاء درك درستي از نياز برنامه،اهداف آموزشي برنامه و انتظارات كميته از اعضاء را دارند.( اعضاء هيئت علمي الزاما" اعضاء هيئت علمي دانشگاهها نيستند)
سطح يك اهداف به اعضاء هيئت علمي منعكس نمي شود.
سطح دو اهداف به اعضاء هيئت علمي به طور مستمر منعكس نمي شود.
سطح سه اهداف به اعضاء هيئت علمي به طور مستمر منعكس مي شود.
سطح چهار اهداف به اعضاء هيئت علمي به طور مستمر منعكس مي شود همچنين اهداف، يادگيري را در قالب
رفتار در محيط واقعي يا سلامت جامعه توصيف مي نمايند .
استاندارد 14: ارائه اهداف آموزشي به شركت كنندگان (E)
كميته آموزش مداوم بايد اهداف فعاليت آموزش مداوم را به شركت كنندگان اعلام كند تا آنان با آگاهي در برنامه شركت كنند. كميته آموزش مداوم مي تواند اهداف يا موضوعات هر فعاليت را در اطلاعيه برنامه درج نمايد تا مطمئن شود افراد پيش از شركت در برنامه از دانش و مهارتي كه انتظار ميرود در پايان برنامه كسب كنند مطلع هستند.
سطح يك اهداف به شركت كنندگان منعكس نمي شود.
سطح دو اهداف به شركت كنندگان به طور مستمر منعكس نمي شود.
سطح سه اهداف به شركت كنندگان به طور مستمر منعكس مي شود.
سطح چهار اهداف به شركت كنندگان به طور مستمر منعكس شده ودر جهت افزايش توانمندي و بهبود مراقبت
بيمار است.
برنامه ريزي آموزشي ـ ارزشيابي
استاندارد15: روشهاي ارزشيابي (E)
مركز آموزش مداوم اثر بخشي فعاليت هاي آموزش مداوم را در دستيابي به نيازهاي آموزشي تعيين شده، ارزيابي كند. طراحي يا نظارت بر روش هاي ارزشيابي كه به منظور بررسي اثربخشي سخنرانان ، ميزان دستيابي به اهداف آموزشي و تعيين تاثير برنامه بر ارتقاء عملكرد پزشكان يا ديگر اعضاء گروه سلامتي در هر فعاليت بكارمي رود ، بعهده كميته آموزش مداوم است.
سطح يك فعاليت هاي آموزشي ارزشيابي نمي شوند.
سطح دو بعضا"فعاليت هاي آموزشي ارزشيابي مي شوندو/يا مستندات كامل نيست.
سطح سه همواره فعاليت هاي آموزشي از جنبه هاي متعدد : اثربخشي فعاليت در دستيابي به نيازهاي آموزشي شناسائي شده ، رضايت ، دانش يامهارت ارزشيابي مي شوند.
سطح چهار همواره فعاليت هاي آموزشي از جنبه هاي متعدد : اثربخشي فعاليت در دستيابي به نيازهاي آموزشي شناسائي شده ، رضايت ، دانش يامهارت ارزشيابي شده، همچنين در موارد ممكن رفتار در محيط واقعي ويا سطح سلامت جامعه ارزشيابي مي شود.
استاندارد 16: استفاده از نتايج ارزشيابي در برنامه ريزي آينده (E)
كميته آموزش مدام ارزشيابي هاي بدست آمده از هر فعاليت را خلاصه نموده ونتايج را در جلساتي كه بدنبال برنامه تشكيل مي شود، به بحث گذارد تا ميزان موفقيت برنامه معين شده و از اطلاعات بدست آمده جهت توسعه يا تقويت برنامه هاي آتي آموزش مداوم استفاده شود . در موارد گسترده و پيچيده ، ارزيابي ها و مستندات مي تواند در سطوح متعدد (گروه ، واحدو...) صورت گيرد كه در اينصورت كميته بايد از تجزيه و تحليل، بحث و بررسي و ارائه اسناد و مدارك در خصوص ارزشيابی كلي برنامه بصورت صحيح اطمينان حاصل نمايد .
ارزيابي سالانه آموزش مداوم بصورت كلان
استاندارد 17: ارزيابي كميته آموزش مداوم از برنامه آموزش مداوم بصورت كلان (E)
مركز آموزش مداوم اثربخشي فعاليت هاي كلان آموزش مداوم را ارزشيابي نموده و برنامه را بر اساس آن بهبود بخشد.كميته آموزش مداوم سالانه برنامه آموزش مداوم را بمنظور نقد فعاليت هاي سال گذشته و تدوين اهداف برنامه سال آينده مورد ارزيابي مجدد قرار داده و به اداره كل آموزش مداوم و سازمان وابسته خود گزارش دهد. همچنين رسالت آموزش مداوم را جهت اطمينان از انعكاس مناسب اهداف كنوني آموزش مداوم ، وسعت، گروههاي هدف و فعاليت ها مرور يا تجديد نظر نمايد.
سطح يك هيچ مكانيسمي براي ارزشيابي كلي از برنامه و ارتقاء آن پيش بيني نشده.
سطح دو مكانيسمي جهت ارزشيابي وجود داردامامدركي از انجام آن ويا تاثيرآن براي ارتقاء برنامه ديده نمي شود.
سطح سه مكانيسم ارزشيابي مشخص، موحودبوده و تاثير آن در ارتقاء برنامه مشهود است .
سطح چهار مكانيسم پويا و ابتكاري براي ارزشيابي موجودبوده و تاثير آن به صورت ارتقاء در اساس برنامه ها
مشهود است.
هماهنگي ميان كميته اموزش مد اوم با گروهها ، بخش ها و سازمان هاي خارج از مركز
استاندارد 18: هماهنگي ميان كميته آموزش مد اوم با گروهها ، بخش ها و سازمان هاي خارج از مركز (NE)
كميته آموزش مداوم فعاليت هاي آموزشي گروهها ، بخش ها ، بيمارستان هاي معتبر و ديگر سازمان هاي وابسته به سلامت را نظارت وهماهنگي كند. اين كميته مي تواند با همكاري مراكز مختلف بهداشتي ، درماني ، آموزشي و پژوهشي برنامه هاي خود را اجرا كند.
سطح يك استاندارد 18 رعايت نمي شود.
سطح دو استاندارد18 رعايت مي شود.
شيو ه هاي آموزشي
استاندارد 19 : توسعه شيوه هاي آموزشي (E)
كميته آموزش مداوم شيوه هاي متعدد آموزشي را بكار گيرد تا امكان دستيابي به اهداف و نيازهاي آموزشي شناسايي شده ( با توجه به مستندات) به بهترين شكل ممكن فراهم شده باشد.
سطح يك تنها از شيوه سخنراني استفاده مي شود.
سطح دو علاوه بر سخنراني بطور فعال ازشيوه هاي تعاملي ( مانند بحث ، پرسش وپاسخ)استفاده مي شود.
سطح سه علاوه بر سخنراني وشيوه هاي تعاملي ( مانند بحث ، پرسش وپاسخ) با توجه به اهداف از كار عملي نيز استفاده مي شود.
سطح چهار علاوه بر سخنراني ، شيوه هاي تعاملي ( مانند بحث ، پرسش وپاسخ)وكار عملي از شيوه هاي خلاق نيز در ارائه برنامه ها استفاده مي شود.
مستندات مربوط به حضور/شركت در برنامه
استاندارد 20: مستند سازي حضور/شركت در فعاليت هاي آموزش مداوم (E)
كنترل كيفيت حضور بعهده كميته آموزش مداوم است .كميته آموزش مداوم مدارك مؤيد حضور/شركت مشمولين در فعاليت هاي آموزشي را نگهداري نمايد،كليه اين مدارك بايد تا5سال در مركز(بصورت كاغذي يا الكترونيكي) نگهداري شود.
سطح يك استاندارد 20 رعايت نمي شود.
سطح دو استاندارد20رعايت مي شود.
منابع و تسهيلات آموزشي سازمان
استاندارد 21: منابع آموزشي سازماني (E)
در مراكز آموزش مداوم بايد امكان دسترسي به منابع آموزشي روزآمد موجود باشد. كتابخانه مراكز حاوي كتاب هاي مرجع ومجلات تخصصي ( متناسب با آموزش گيرندگان ) بوده و بطور دوره اي از نظر كيفيت و روزآمد بودن منابع ارزيابي شود.همچنين امكان دسترسي به اطلاعات الكترونيكي از طريق اينترنت و ديگر برنامه هاي رايانه اي در كتابخانه مركز فراهم شده باشد.
سطح يك مركزآموزش مداوم كتابخانه حاوي كتاب هاي مرجع ومجلات تخصصي ندارد.
سطح دو مركزآموزش مداوم كتابخانه حاوي كتاب هاي مرجع ومجلات تخصصي دارد.
سطح سه مركزآموزش مداوم كتابخانه مستقل حاوي كتاب هاي مرجع ومجلات تخصصي دارد.
سطح چهار مركزآموزش مداوم علاوه بر داشتن كتابخانه حاوي كتاب هاي مرجع ومجلات تخصصي ، امكان
استفاده از رايانه و اينترنت را نيز براي شركت كنندگان برنامه هاي آموزش مداوم فراهم كرده است.
استاندارد 22: تسهيلات سازماني (E)
سازمان مجري بايدفضاي مناسب باامكانات كافي سمعي،بصري و كمك كننده يادگيري براي آموزش مداوم تهيه نمايد.
سطح يك استاندارد 22 رعايت نمي شود.
سطح دو استاندارد22 رعايت مي شود.
اطلاع رساني
استاندارد 23: اطلاع رساني (E)
مركز آموزش مداوم بايد اهداف كلي و اختصاصي فعاليت آموزش مداوم را در اختيار جامعه هدف قرار دهد تا افراد پيش از شركت در فعاليت از آن مطلع گردند.بهتر است در اطلاعيه برنامه مواردي مانند اعتبارعلمي سازمان ، اهداف و موضوعات شرح داده شود. درج ميزان امتياز برنامه آموزش مداوم پيش از تائيد نهايي ممنوع مي باشد.
سطح يك با توجه به گستردگي و تعداد گروه هدف، اطلاع رساني مناسب و كافي نيست.
سطح دو با توجه به گستردگي و تعداد گروه هدف اطلاع رساني از وسعت مناسب برخوردار است.
سطح سه با توجه به گستردگي و تعداد گروه هدف اطلاع رساني از وسعت مناسب برخوردار بوده وبه سهولت قابل دسترسي است.
سطح چهار علاوه بر وسعت و سهولت دسترسي از روشهاي خلاق در اطلاع رساني استفاده مي شود.
استاندارد 24: استفاده از مطالب ماندگار (E)
كميته آموزش مداوم در ارائه دوره هاي آموزشي از مطالب ماندگار استفاده نمايد. مطالب پايا شامل نوشته ها ، مطالب شنيداري_ديداري ، شنيداري ونرم افزارها مي شودكه مانند ساير فعاليت هاي آموزش مداوم بايد مورد بازبيني و تاييد كميته آموزش مداوم قرار گيرد.
سطح يك استاندارد 24 رعايت نمي شود.
سطح دو استاندارد24 رعايت مي شود.
استانداردهاي حمايت مالي
استاندارد 25- سياست ها و رويه هاي حمايت مالي (E)
مركز آموزش مداوم بايد فعاليت هاي آموزش مداوم را هم گام با سياست هاي اداره كل آموزش مداوم جامعه پزشكي اجرا كند. تمامي مراكز معتبر آموزش مداوم بايد استانداردهاي مربوط به حمايت مالي از آموزش مداوم جامعه پزشكي را رعايت كنند.
1- مسئوليت هاي عمومي
مركز آموزش مداوم مسئول محتوا و كيفيت علمي تمام فعاليت هاي آموزش مداوم است. مسئوليت شناسائي نيازهاي آموزشي، انتخاب محتوا، روش ها و مطالب آموزشي بعهده مركز آموزش مداوم معتبر است. همچنين طراحي و اجراي ارزشيابي نيز با مركز آموزش مداوم معتبر است.
الف- الزامات پايه براي فعاليت هاي آموزش مداوم جامعه پزشكي
در طراحي فعاليت هاي آموزشي، مركز آموزش مداوم معتبر بايد اطمينان كسب كند كه فعاليتها، عاري از سوگيري مالي وغير علمي له يا عليه محصولي هستند. در صورتيكه اين فعاليت ها با محصولات تجاري ارتباط دارند مي توان اطلاعات روشني از محصول را برمبناي شيوه هاي علمي منطبق با ضوابط و قوانين پزشكي كشور ارائه داد.
ب – استقلال مركز آموزش مداوم
طراحي و مسئوليت فعاليت هاي آموزش مداوم در نهايت بعهده مركز آموزش مداوم است. حمايت هاي مالي چنين فعاليت هائي نبايد برنامه ريزي، محتوا يا اجراي فعاليت را تحت الشعاع قرار دهد. در اين راستا رعايت موارد ذيل ضروري است:
يك – همكاري در آماده كردن مطالب آموزشي
مسئوليت نهائي محتواي اسلايدها و مطالب مرجع با كميته علمي منتخب مركز آموزش مداوم است . مي توان به حامي تجاري پيشنهاد نمود در تهيه مطالب آموزشي برنامه درخواست كمك كند اما شكل يا محتواي اين مطالب نبايدالزاما" ويژگي هاي مورد علاقه حامي تجاري را منعكس نمايند.
دو – همكاري در برنامه ريزي آموزشي
يك مركز آموزش مداوم مي تواند اطلاعاتي كه براي برنامه ريزي فعاليت آموزشي لازم است از هر منبع خارجي تجاري يا غير تجاري كسب نمايد. در هر حال پذيرش توصيه يا خدمات نبايد بمعني ايجاد شرايطي براي حمايت از حامي تجاري تلقي شود.
سه – تبليغات فعاليت هاي آموزش مداوم
تنها مركز آموزش مداوم مي تواند اجازه اطلاع رساني و تبليغات در مورد فعاليت آموزش مداوم را به حامي تجاري بدهد.در هر حال مسئوليت محتواي اين اطلاعات با مركز آموزش مداوم بوده و در اطلاعاتي از اين دست بايد مشخص شود كه فعاليت آموزشي توسط مركز آموزش مداوم تهيه شده است.
چهار – تكرار فعاليت ها
مركز آموزش مداوم برخوردار از حمايت مالي در فعاليت هاي آموزشي تكراري (با همان اطلاعات) بايد تمام استانداردها را در هر بار تكرار فعاليت رعايت كند.
پنج– فعاليت آموزشي يا موارد آماده شده توسط صاحبان محصول(ابزار،كالا،خدمت)
در مواردي كه مركز آموزش مداوم ، موارد آماده شده توسط صاحبان محصول را در فعاليت آموزشي ارائه مي دهد بايد چنين فعاليت هائي از تمام استانداردها خصوصا" استقلال مركز آموزش مداوم در برنامه ريزي، طراحي ، اجرا و ارزشيابي برخوردار باشند.
2- مطالب ماندگار
مركز آموزش مداوم مسئول كيفيت، محتوا و استفاده از مطالب ماندگار در راستاي اهداف آموزش مداوم است.
3- شناسائي محصولات، گزارش در تحقيقات و بحث كاربرد تائيد نشده محصولات
الف- اسامي تجاري و ژنريك
سخنراني ها بايد نگاه متعادلي از گزينه هاي درماني را ارائه دهند.اعضاء هيئت علمي با استفاده از اسامي ژنريك اين بيطرفي راملحوظ خواهند كرد. در صورتيكه از اسامي تجاري استفاده مي شودمي بايست ازمحصول مشابه كمپاني هاي متعدد نام برده شود وبه يك كمپاني خاص حمايت كننده برنامه منحصر نشود.
ب – گزارش در تحقيقات
هدف، خصوصا" در تحقيقات علمي كه با كمپاني هاي تجاري ارتباط دارند، مهمترين بخش فرآيند تكميل محصول داروئي يا ساير محصولات و كالاهاي پزشكي را تشكيل مي دهد. لازم است گزارشات مستقيم چنين تحقيقاتي به مراجع ذي ربط ارسال شود. حامي تجاري براي ارائه گزارش نتايج تحقيق علمي در برنامه بايد اهداف علمي آن را به تائيد مركز آموزش مداوم برساند. در چنين مواردي بايدبا استانداردهاي پذيرفته شده عموم در طراحي تجربي ، جمع آوري داده ها و تحليل آنهامطابقت داده شوند.
پ – كاربرد تائيد نشده محصولات (ابزار ، كالا، خدمتي است كه به تائيد مراجع ذي ربط علمي ،قانوني نرسيده باشد).
زماني كه به هر دليلي كاربرد تائيد نشده يك محصول تجاري يا كاربرد آزمايشي آن كه هنوز به اثبات نرسيده در طول يك فعاليت آموزشي مورد بحث قرار مي گيرد ، مركز آموزش مداوم بايد سخنرانان را به بيان نكات فوق ملزم نمايد.
4- نمايشگاه ها و ديگر محصولات تجاري
الف – نمايشگاه ها
در مواردي كه نمايشگاه هاي تجاري بخشي از كل برنامه است بايد بنحوي ترتيب داده شوند كه مخل برنامه ريزي يا ارائه فعاليت آموزش مداوم نباشند.
ب – فعاليت هاي تجاري در طول فعاليت هاي آموزشي
هيچ فعاليت تجاري نبايد درفضاي آموزشي محل برنامه، بلافاصله قبل ، در طول يا بلافاصله پس از يك فعاليت آموزشي داراي امتياز ارائه يا منتشر شود.
پ – حمايت هاي تجاري از فعاليت هاي آموزشي
نمايندگان حاميان تجاري مي توانند در يك فعاليت آموزشي شركت كنند، اما نبايد درفضاي آموزشي محل برگزاري برنامه اقدام به فروش (ياتبليغ) محصولات خود كنند.
5-مديريت مالي، منابع تجاري
الف – استقلال مركز آموزش مداوم در استفاده از بودجه
تصميم نهائي در موارد مالي فعاليت هاي آموزش مداوم با مركز آموزش مداوم است. مبالغ حاصل از منابع تجاري در قالب كمك هاي آموزشي بايد صرف حمايت از برنامه شود. شرايط و اهداف چنين كمك هائي بايد مستند شده و به امضاء مركز آموزش مداوم و حامي تجاري برسد. تمامي حمايت ها از يك فعاليت آموزشي چه در قالب كمك آموزشي يا غير آن بايد با اطلاع كامل و تائيد مركز آموزش مداوم صورت گيرد. هيچ پول ديگري از منابع تجاري نبايد مستقيما" به مدير فعاليت، اعضاء هيئت علمي يا ديگر افراد درگير در برنامه پرداخت شود.
ب – حق الزحمه اعضاء
پرداخت حق التدريس وپاداش(Reimbursement) به اعضاء هيئت علمي و حق الزحمه به برگزاركنندگان بعهده مركز آموزش مداوم است.
پ – قدرداني از حمايت تجاري
مركز آموزش مداوم مي تواند از حمايت تجاري بعمل آمده كتبا" قدرداني كند. در هر حال ذكر نام محصولات خاص مجاز نمي باشد.
ت – حسابرسي حمايت هاي تجاري
بدنبال فعاليت آموزش مداوم، مركز آموزش مداوم بنا به درخواست، اطلاعات مربوط به هزينه كردن مبالغي كه توسط هر يك از حاميان تجاري يا ديگر بخش هاي مرتبط تامين شده است را به آنان گزارش مي كند. متقابلا" هر يك از حاميان تجاري نيز بايد مبالغي را كه در حمايت از فعاليت هز ينه كرده اند به مركز آموزش مداوم گزارش نمايند.
6-برنامه هاي اجتماعي-تفريحي كه از نظر مالي حمايت شده اند
برنامه هاي اجتماعي-تفريحي كه از نظر مالي حمايت شده اند نبايد در تقابل فعاليت هاي آموزش مداوم قرار گيرند و يا از فعاليت هاي آموزشي پيشي گيرند.
7-سياست شفاف سازي ارتباط اعضاء هيئت علمي و مركز آموزش مداوم
الف – سياست روشن در تمام فعاليت هاي آموزش مداوم
يك مركز آموزش مداوم بايد سياست روشني در خصوص جنبه هاي مهم مالي و ديگر ارتباطات اعضاء هيئت علمي باسازندگان محصولات تجاري مورد بحث در برنامه آموزشي داشته باشد.تمام فعالبت هاي امتياز دار آموزش مداوم بايد از اين سياست تبعيت كنند.
8- حمايت مالي از شركت كنندگان در فعاليت هاي آموزشي
مبالغ بدست آمده از منابع تجاري نبايد براي سفر، اقامت ، ثبت نام و ديگر هزينه هاي شخصي همراهان اعضاء هيئت علمي هزينه شود.
استاندارد 26 : فعاليت هاي خارج ازمحدوده (NE)
مركز آموزش مداوم فعاليت آموزش مداوم را براي محدوده جغرافيائي خود طراحي مي كند، لذا فعاليت هاي خارج ازاين محدوده بايد مورد تائيد اداره كل آموزش مداوم قرار گرفته و امتياز آن با سيستم امتيازدهي كشور منطبق گردد.
سطح يك استاندارد 26 رعايت نمي شود.
سطح دو استاندارد 26 رعايت مي شود.
استاندارد 27 : فعاليت هاي معرفي شده در سطح ملي وبين المللي(NE)
شايسته است مركز آموزش مداوم در سطح ملي و بين المللي فعاليت آموزش مداوم داشته باشد .
سطح يك استاندارد 26 اجرا نمي شود.
سطح دو استاندارد 26 اجرا مي شود.
ديگر انتظارات از مراكزمعتبر
استاندارد 28 : تعيين ميزان امتياز براي هر ساعت فعاليت آموزش مداوم(E)
ملاك امتيازدهي به فعاليت هاي آموزش مداوم طراحي علمي- آموزشي برنامه است و لذا مراكز معتبر مي توانند با تدوين معيارهاي مشخص در سه حيطه برنامه ريزي ( اهداف، شناسائي نياز، شيوه هاي اجرا و ارزشيابي) محتوا و زمان امتياز برنامه هاي آموزش مداوم را تعيين كنند. مبناي محاسبه امتياز مقررات جاري اداره كل آموزش مداوم جامعه پزشكي است.
سطح يك در تعيين امتياز برنامه ها ضوابط رعايت نمي شود.
سطح دو در تعيين امتياز برنامه ها ضوابط رعايت مي شود.
استاندارد 29 : اختصاص امتياز آموزش مداوم فقط به فعاليت هاي آموزش مداوم(E)
تنها به فعاليت هائي كه بعنوان آموزش مداوم طراحي شده اند امتياز آموزش مداوم تعلق مي يابد. لذا جلسات منظم گروه هاي باليني – بيمارستاني (جلسات آموزشي دستياران و اعضاء هيئت علمي) و اداري جزو فعاليت هاي آموزش مداوم محسوب نمي شوند.
سطح يك استاندارد 29 رعايت نمي شود.
سطح دو استاندارد 29 رعايت مي شود.
استاندارد 30 – همكاري و همياري در فعاليت هاي آموزش مداوم(E)
همكاري و همياري مراكز معتبر براساس اصول زير خواهد بود.
همكاري :( joint- sponsorship)معني طراحي و ارائه يك فعاليت با كمك مركز فاقد اعتبار است . در اين موارد مسئوليت طراحي و كيفيت فعاليت بعهده مركز معتبر مي باشد. در اطلاعيه برنامه به اين همكاري اشاره مي شود.
همياري co-sponsorship)): بمعني همكاري دو مركز معتبر در طراحي و ارائه يك فعاليت آموزش مداوم است .
سطح يك استاندارد 30 رعايت نمي شود.
سطح دو استاندارد 30 رعايت مي شود.
________________________________________